Csabai Márk: Nem mondhatsz nemet!

Számomra Márktól hatalmas kedvencem lett az Egy csibész naplója, ami teljesen lekötötte a figyelmem már az első pár oldalon is. Elsőként a Határtalanok című regényt olvastam tőle, az valamiért nem ragadott magával, ám ennek ellenére úgy éreztem, hogy adnom kell az írónak egy újabb esélyt és azóta is százszor áldom a sorsot, amiért eme döntésre jutottam. Minél több művet olvasok tőle, annál inkább válok a regényei függőjévé, így nem is meglepő számomra, hogy szeretném a régebben kiadott alkotásait is megismerni. Meglehet, hogy az író első regényeivel más vizekre eveznék, s más kép alakulna ki bennem, azonban a kíváncsiság hajt ezzel kapcsolatban.

,, A fizikai sérülések már enyhültek, mint egy vágás az ember ujján, de a lelkiek még kitartottak, és attól féltem, erősebbek azok, mint amivel meg tudnék birkózni.”

Réti Lászlótól is volt szerencsém egy regényt megismerni, a Falak mögött-et, s mivel akkoriban kedvencemmé avanzsáltam azt a művet, így még inkább adott egy löketet az, hogy a borítón rögtön az ő szavai fogadnak. A külcsínnel kapcsolatban még fontosnak tartom megemlíteni azt is, hogy a fekete-fehér háttér szerintem tökéletesen tükrözi a könyv világát, s maga a borító ad egy képet a fülszöveggel karöltve, ami miatt még inkább felspannolva érzi magát az olvasó.
A fülszöveg engem első olvasásra megfogott, mert valami újat véltem felfedezni benne. Valami olyat, ami nem egy tipikus pszichológiai-krimi regényt rejt magában. S igazam lett!

,, - Tudod mi a legfélelmetesebb? – kérdezte. Leraktam a könyvem a kezemből, és rálestem. – Akár én is lehetnék a zaklatód. Összebarátkoztam veled, a bizalmadba férkőztem, felcsaltalak magamhoz.. – Elismertem, igen, ez valóban félelmetes lett volna.”

Főszereplőnk Váczi Endre, aki egy igazán kalandos, félelmetes ügybe keveredik. Számtalan állapot, érzelem találkozik a műben, ami sokszor ellentétnek tűnik, azonban ennek ellenére tökéletesen működött együtt.
Endre egy népszerű bestseller író, aki a feleségével, Kingával él együtt. A viszonyuk már egy jó ideje romlófélben van, így nem is csoda, hogy előbb-utóbb ketté válnak útjaik. Kinga biztos abban, hogy férje már többször megcsalta azzal a nővel, Alexával. Azonban utólag kiderül, hogy egyetlen csókon kívül semmi nem történt köztük, azonban addigra helyrehozhatatlan dolgok következnek be mindkettejük életébe.

A férfit az interneten keresztül zaklatja egy nő. Ez a nő szinte betegesen viselkedik Endrével, a rögeszméjévé válik. Amikor valami nem úgy alakul, ahogy azt a nő szeretné, akkor felrobbantja a világhálót.
Számtalan profilt kreált magának különböző álneveken, melyekkel az írót s annak oldalát folyton bombázza. Emellett azonban Endre ismerőseire, a férfit körülvevő emberekre is ráakaszkodik. Több üzenetet ír nekik, számos negatív és pejoratív jelzővel illeti őket.
Megfékezhetetlennek tűnik, azonban eljön az a pillanat, amikor a kiadója is kételkedni kezd abban, hogy van megoldás. Ekkor egy jó barátja, Tamás egy meglepő ötlettel áll elő. Ajánl neki egy személyt, aki segíthet helyrehozni mindent és felfedni a nyilvánosság előtt, hogy ki is az a nő, aki mániákusan leselkedik az író után.

,, (..) mert ez a nő a karomban egy hús-vér nő, nem pedig csak bitek és byte-ok.”

Zseiky egy gyönyörű nő, aki úgy érzi segítségével megoldható az, hogy kiderüljön ki bújik Endre zaklatója mögött. Többször tűnik kissé kilátástalannak a helyzet, ezzel szemben Zseiky határozottsága és magabiztossága ragadóssá válik. S héjanként bontják le a rögeszmés nőről az álcát.
Amivel talán senki nem számol, hogy mindezek közben Nikolett és Endre között szikrázni kezd a levegő. Azonban a magánéletnél a munka most sokkal nagyobb prioritást élvez, s nem feltétlenül szerencsés összekeverni eme két világot.

A fény kezd az alagút végén megjelenni Endre számára, amikor hirtelen egy állásajánlat hullik a kezei közé, ami utat nyitna számára a politika, a Parlament világába.
Azonban a munka szervezése közben kisebb hibák látnak napvilágot, ami talán az egész állásajánlatra negatív irányba hat majd.
A zaklató személye egészen a korrupció, a befolyás határáig húzódik. Ahonnan nehéz kiutat s kedvező lehetőséget találni.

,, Túlontúl szép volt.  Elképzelhetetlenül kecses, szőke szépség. Amolyan férfi tízes ponttábla szerinti tizenhármas, de amire szemtől szemben csak egy baráti kilencest adnánk, hogy ne bízza el magát. De tényleg csak ezért. Bizonyára ő is úgy tartotta, hogy minket, férfiakat leginkább a farkunk vezet életünk göröngyös útjain, mintsem a józan eszünk. Ezért is gondolhatta, hogy nem tudok neki majd nemet mondani, rá pedig pláne nem. Még akkor sem, ha ő maga lenne a Sátán, csak ilyen bomba kasznival.”

Az olvasó nem számít arra az oldalak közt bolyongva, hogy Csabai Márk egy olyan fordulatot tár fel előttünk, amire szinte éhezünk majd a lapok mélyén. Lehetőség van arra, hogy Endre zaklatója egy régebben megismert személy legyen? Van megoldás arra, hogy lehulljon az álarc a mániákus nőről? Milyen következményei lesznek eme eseménysorozatnak?

Márk legújabb regényével akkor találkoztam először, amikor a lehetséges borítótervek közül lehetett választani. Emlékeim szerint többen furcsállták azt, hogy a cím rózsaszín színt kapott. Abban a percben számomra is kissé kétes érzéseket keltett, azonban amikor a kezeim közt fogtam úgy érzem megértettem a miértjét. Ez az alkotás véleményem szerint merőben más volt, mint az író eddigi regényei. A Nem mondhatsz nemet! egy sokkal komolyabb, keményebb témát feszeget előttünk az író már megszokott stílusában.

,, - Hiszi vagy tudja? – vonta fel a szemöldökét Bozoky.
- Hiszi, de a nőknél az ugyanaz, mint tudni! – vágtam rá. Bozoky némán bólogatott.
- Ez is szomorú, kurvára az! – válaszolt, aztán otthagyott az ajtóban állva a gondolataimmal.”

A Nem mondhatsz nemet!  lebilincselő alkotás, lelki mélységekbe is belekóstol. Sokszor éreztem azt, hogy a józan ész és az őrület határán egyensúlyozunk. 
Kicsit bízom abban, hogy Márk következő regénye is hasonló témában íródik, mert én úgy vélem hatalmasat alkothatna ebben a műfajban. A szarkasztikus humor és a pszichológia thriller rögös útja keveredik ebben az alkotásban. Ám talán nagyobb hangsúlyt kap ebben a műben a lélektani és a krimi vonal. Azonban ez még inkább felfokozottabbá teszi az eseményeket. Olyan csavarok tűnnek elő benne, amik megismerésekor nekem sokszor egy-egy fejforgatásnál nem futotta többre. Mert néhol annyira hihetetlennek tűntek elsőre az események, aztán sokkal inkább kézenfekvőbbé váltak.

Ajánlani tudom mindazon könyvmolyoknak, akik szeretik az író műveit. Emellett szerintem pozitív élmény lesz a pszichológiai thriller imádóinak is!

,, Kóválygott a fejem, a szívem hevesen kalimpált, és férfi létemre a sírás kerülgetett. Nem azért, mert ilyen gyenge alak voltam, hanem mert lelkileg totálisan ki voltam merülve. Az pedig csak hab volt a tortán, hogy látszólag az bocsátott meg nekem, akinek én a legtöbbet ártottam. Szükségből, de akaratlanul, bízva abban, hogy ezzel segítek a legtöbbet.”

Fülszöveg:

Ha ​egy nő akar, megszerez

Megdöbbentő, igaz történet alapján…

Egy arctalan internetes rajongó szerelmével üldözi a népszerű bestsellerírót, Váczi Endrét, de a férfinak hamar meg kell tanulnia, hogy a szerelem kegyetlen dolog.

A viszonzatlan érzelmek hatására az ismeretlen nő feldühödik, és mindent elkövet, hogy lejárassa és tönkre tegye az írót. A baj csőstül jön. A férfit a zaklatási ügy forráspontján elhagyja az élettársa, aki megsejti, hogy az tévútra lépett egy másik nővel. Az otthonukat nyújtó kisvárosban mindenki erről suttog a hátuk mögött, miközben a csábító nő egy rejtélyes támadás áldozata lesz.

Endre egyedül veszi fel a harcot az ismeretlenség erejét kihasználó idegennel szemben. Hamarosan a magánélete és a karrierje teljes válságba kerül, de végre fényt lát az alagút végén. Az új élethelyzet új barátokat hoz, méghozzá két nő személyében. Míg egyik egy soha sem remélt, nagy lehetőségekkel kecsegtető munkaajánlatot kínál számára, addig a másik a segítségére van a zaklató becserkészésében.

Pszichológiai csellel csalják elő a titokzatos üldözőt, a bitek és byte-ok világából nem sejtve, hogy a leleplezéssel olyan óriási lavinát indítanak el, amely mindent és mindenkit elsodor, és meg sem áll a Parlament folyósójáig. Befolyásos emberek és titkos alkuk, ki nem mondott, féltve őrzött tények kerülnek felszínre.

De mi van akkor, ha a tettes valójában áldozat?

Csabai Márk, a gyorsan kultuszkönyvekké vált „csibészes” történetei után ezúttal egy új műfajban, a pszichológiai thrillerben mutatja be egy szövevényes zaklatási ügy lélektanát.

(Álomgyár kiadó, 320 oldal, 2018)