Interjú Kirsch Ákossal

Kirsch Ákos általában regényeket, novellákat ír. Főként a krimi műfajban alkot, melyben véleményem szerint igazi gyöngyszemeket találhatunk tőle. Két könyv, amit olvastam tőle: a Vörös hó és a Szirének éneke. Számomra szimpatikusak voltak a regényei, szerencsésnek érzem magam, hogy ez a két könyv fent van az 'olvasott könyvek' listámon. Úgy vélem, akinek ez a zsánere az semmiképp se  hagyja ki őket. De ha a kettő közül választanom kéne, én a Szirének éneke című művét ajánlanám elsőként. Számos kérdés jutott eszembe az ő írói mivoltával, munkásságával kapcsolatban. Ezért gondoltam úgy, hogy szeretnék pár kérdést feltenni neki. Ezzel is picit bemutatva őt a blog olvasóinak! :) • Fiatalabb korodban is írtál már különféle történeteket. Nem gondoltál arra, hogy esetleg egy akkoriban megihletett történetet fejlessz tovább, bővíts ki a jövőben? Ez így van, már régebben is írogattam. Egyszer-kétszer eszembe jutott, hogy azokkal az ötletekkel lehetne kezdeni valamit, de mindig arra jutottam, hogy nem működnek jól. Szerencsére mindig vannak új történetek a fejemben, így nem igazán van szükség rá, hogy elővegyem a régi, kidolgozatlanabb ötleteket.

• Miből merítesz ihletet a különböző regényeid megírására? Általában az írás, mint folyamat alatt többször is átírsz egy-egy részt, vagy úgy marad, ahogy elsőként kigondolod azt? A filmek, könyvek és számítógépes játékok, melyek már filmszerű történetekkel bírnak elég gyakran nagy hatással szoktak rám lenni, kétségtelenül inspirációt nyújtanak a számomra. Persze, bármi szolgálhat ihletként, akár egy helyszín is. Szerencsére elmondhatom, hogy viszonylag gyakran utazom, ezért érnek különféle benyomások, élmények, amik szintén különböző ötleteket adnak néha. Általában alaposan átszoktam gondolni egy-egy jelenetet, fejeztet, eseménysort, mielőtt leírnám. Mindig van egy füzetem, amiben vázlatokat készítek, és csak utána szoktam a gép elé ülve leírni az adott részt, ha már van egy meghatározott íve a történetnek, amit követhetek. Persze, gyakran még ilyenkor is változik a kézirat, de az első mindig a vázlat készítése, fontos, hogy tudjam, merre halad majd a történet. • Más műfajban el tudnád képzelni magad? Esetleg a későbbiekben szeretnéd a kalandregényeken kívül is megmutatni az írásaidat, gondolataidat? Nekem mindig is csak a szórakozás a célkitűzésem, hogy olyan történetet meséljek el, ami élvezetet nyújthat annak, aki olvassa ilyen-olyan módon. A krimi/kalandregény szál erre tökéletesen megfelel, de természetesen próbálkozom más műfajokban is. Érdekel a sci-fi, fantasy és történelmi vonal is, ezekben is szeretnék alkotni. A Wattpad.com oldalon, ami egy közösségi portál kifejezetten azoknak, akik történeteket írnak, megtalálható néhány kísérleti novellám/kisregényem: Az Olümposz-terv, Bizánci vér, Vörös végzet, Frostheim Saga, Frostheim Saga - Átok, és az A hegy árnyékában. Azért választottam ezt a platformok ezeknek a publikálására, mert tetszett az oldal kialakítása, és könnyű kezelhetősége.   • Az eddigi megjelent regényeid közül melyikre vagy a legbüszkébb? Melyikre tudod azt mondani, hogy ’Igen, ez a kedvencem lett’? Egyértelműen az A Szirének énekére vagyok a legbüszkébb. Ez a regény áll hozzám legközelebb, leginkább ennél a műnél sikerült úgy leírnom, ahogy ténylegesen elképzeltem a történetet, alig volt szükség változtatásokra benne. Photo2   • Előfordul, hogy a könyveidben kialakított személyiségek egy-egy tulajdonságát saját magadról mintázod, vagy akár többet is? Esetleg van valamelyik művedben olyan személy, akire azt mondanád többségében hasonlít rád? Szerintem elkerülhetetlen, hogy egy mű alkotójának személyisége valamilyen formában ne tükröződne vissza egy-egy szereplő karakteréből, hiszen az író ennek a kitalált személynek a bőrébe bújva látja az eseményeket, rajta keresztül éli át a történetet. Iliasz Venizelosz nyomozó karakterében megtalálhatók egy-egy rám jellemző tulajdonság, de általában igyekszem megalkotni a szereplők saját egyedi személyiségét. • Jelenleg dolgozol valamin? Mit tudnál elárulni róla, ami megosztható a nyilvánossággal? Mindig dolgozom új történeten, ha egy befejeződik, akkor elkezdem a következőt, mivel hiányérzetem támad, ha nem írhatok valamit. Jelenleg is dolgozom egy regényen, de egyelőre csak annyit mondanék róla, hogy Magyarországon játszódik, magyar szereplőkkel. Viszont előtte, ha minden jól megy még idén megjelenik majd egy másik regény, ami éppen a sci-fi műfajba tartozik, bár alapjaiban még mindig bűnügyi történet. Kolónia a címe, és a Gyémántfelhő kiadó gondozásában lesz kapható. • Tudomásomra jutott, hogy külföldön jelent meg történeted. A jövőbeni terveid között szerepel, hogy esetleg a megjelent regényeidet megpróbáld idegen nyelven is elérhetővé tenni az emberek számára? Pontosítanék, a Publio kiadón keresztül elérhetővé vált a Vörös hó és az A Zeusz rejtély című könyvek angol változata, melyek valóban kaphatóak az Amazon és egyéb külföldi portálok üzletein keresztül online. Jelenleg a Szirének éneke angol változatáról viszont folytattam egy levelezést egy londoni kiadóval, bár még semmi nem biztos. Sajnos manapság még a külföldi kiadók sem mernek nagyon kockáztatni ismeretlen szerzőkkel, gyakori, hogy magának az írónak is bele kell szállnia anyagilag a publikálásba, ami a valuták közötti különbség miatt bizony problémás lehet. A szándék, hogy idegen nyelven is elérhetővé tegyem egy-két regényem a jövőben mindenképpen meg van. • Számodra ki az az író, vagy szerző akire példaképként tekinthetsz? Miért? Nem igazán van példaképem írók terén, bár elég sok szerzőt kedvelek, és tisztelem a munkájukat olvasóként, hiszen nekem is rengeteg könyvem van. Többségében történelmi regényeket szoktam olvasni, közülük Simon Scarrow-t és Michael Curtis Fordot nagyon kedvelem, remekül vegyítik a történelmi hitelességet a kalandos, fiktív elemekkel, akárcsak Bernard Cornwell, és Bíró Szabolcs, de említhetném még Dan Brown regényeit is a lendületes stílusuk és feszültségük miatt. • Melyik könyvet tudnád ajánlani az olvasóid számára? Melyik az, amire azt tudnád mondani, hogy nem szabad kihagyni? Persze most nem a saját könyvedre gondolok. Ez nehéz kérdés, nem könnyű választani két könyvespolcnyi regényből, de talán Michael Curtis Ford - Az utolsó király című könyvét tudnám említeni. Számomra az egyik legjobb élményt nyújtotta nagyszabású történetével, aminek során VI. Mithridatész pontoszi király életútját követhetjük végig benne. • Két könyvedet is olvastam már, mindkettőből szűrtem le tanulságot vagy legalábbis megismerhettem újabb élethelyzeteket. Írás során saját tapasztalatokat is felhasználtál? Természetesen utazásaim során sok emberrel találkoztam már, sok helyen megfordultam és akadtak kalandosabb helyzetek is (például rövidebb túra Kefalonia legmagasabb hegyének oldalán egy nehéz sziklás terepen), amik szolgálhatnak olyan élménnyel, hogy szeretném belerakni az adott regénybe. A Vörös hó című könyvben lévő, Vörös Akta című kisregénybe például került bele olyan jelenet, ami velem történt Párizsban. Csak egy apró részlet, másnak semmit nem jelent, mégis úgy véltem, hogy érdekes adalék lehet, ahogy a főszereplő ügynök látóterébe kerül, miközben elhalad a Notre-Dame közelében. • Megfordult már a fejedben, hogy esetleg egy következő regényed helyszínéül Magyarországot válaszd? Mi alapján döntöttél az eddigi regényeid helyszínéről? Sokáig nem igazán tudtam elképzelni, sem magamnak érezni olyan történetet, ami Magyarországon játszódik, de ez azóta már megváltozott. Ahogy a 6. kérdésre adott válaszomból kiderült éppen egy ilyen regényen dolgozom. Eddig igazából maguk a történetek nyújtották az alapot, hogy hol játszódjanak. A szirének énekét például mindig is Görögországban képzeltem el. A Vörös hónál pedig egy külvilágtól elzárt helyszínt kerestem, és csak a véletlenen múlott, hogy felfedeztem a Bouvet-sziget létezését, mivel korábban nem hallottam róla, aminek aztán utána olvastam, és azonnal megragadta a képzeletem.   • Szabadidődben mit szeretsz csinálni? Mennyire töltöd olvasással az idődet? ( Milyen műfajt olvasol szívesen?) Szabadidőmben szeretek filmeket nézni, zenét hallgatni, jó időben bringázni a szabadban, akárcsak videojátékokkal játszani és olvasni. Ahogy már említettem főleg történelmi regényeket olvasok, de vannak krimik, sci-fi regények, fantasy és régészettel kapcsolatos könyvek is a gyűjteményemben. Ha tehetem, minden este olvasok legalább egy órát. 30121179_10216238669579347_1891695389_n

Kedvenc részletek a könyveidből:

,, A széljárás gyorsan változhat mindent elsöpörve, aminek értelme volt korábban. Azonban megvan bennük a képesség, hogy úgy viselkedjünk akár a fűszál. Meghajlunk a viharban, majd újra felegyenesedünk, ha kiderül az idő. Ilyen az emberi természet." ,, – Igazad van. Ne haragudj! Tényleg beszélgettem valakivel. Mindent hallottál? – Csak foszlányokat. Miről volt szó? – Késő van a kérdésekhez, Joshua. Egyértelmű, hogy fáradt vagy. Hosszú alvásra van szükséged. – Már eléggé felébredtem. Különben is láttam, hogy sántikálsz valamiben. – Bár ne tetted volna! – sóhajtott a férfi, majd hirtelen mozdulattal átlökte a fiút a korláton.” ,, Az életben semmi nincs kőbe vésve. A választás, mint lehetőség mindig előttünk lebeg, csak rajtunk múlik, mihez kezdünk az idővel, amit kaptunk." 

A könyveket itt érheted el:

https://publioboox.com/hu_HU/voros-ho http://undergroundbolt.hu/konyv/regeny/kaland/szirenek-eneke

E-könyvként:

https://www.lira.hu/hu/ekonyv/szorakoztato-irodalom-1/kalandregeny/szirenek-eneke-ekonyv-epub-mobi https://bookline.hu/product/home.action?_v=Kirsch_Akos_Szirenek_eneke&id=44716&type=250 https://www.libri.hu/konyv/kirsch_akos.szirenek-eneke-4.html

Címkék: Könyv, Interjú